تبلیغات
فتو سلام - آموزش نرم افزار ‏Adobe Premiere Pro ( بخش دوم )
پونیشا :: نیروی کار مجازی

بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 2 اسفند 1388
3. پنجره کپچر

از منوی File > Capture را انتخاب کنید. پنجره روبروی شما باز خواهد شد که نوشته بالای آن معرف وضعیت ارتباطی دوربین با کامپیوتر است. اگر عبارت Capture device offline را مشاهده کردید به این معنی است که دوربین DV شما هنوز به طور کامل شناخته نشده است. ممکن است لازم باشد که تنظیمات Capture در آغاز کار را نیز چک کنید.

عباراتی نظیر STOP یا PAUSE نشان دهنده برقرار شدن ارتباط می باشد. علاوه بر این هر آنچه شما در LCD دوربین ببینید در مانیتور نیز خواهید دید.

۴. تنظیم زبانه logging
در این قسمت مطمئن شوید تنظیمات همان هایی هستند که شما انتظار دارید. در قسمت اول مشخص می کنید آیا صوت و یا تصویر و یا هر دو کپچر شوند و همینطور Adobe Premiere Pro کلیپ را کجا ثبت کند.
در قسمت Clip Data می توانید اطلاعاتی را در خصوص هر کلیپ ثبت کنید تا در طول کار بتوانید
فایلها و کلیپها را راحتتر پیدا کنید.

 
 
 
 
 
نکته بعدی در این قسمت مربوط به Scene Detectمیباشد. اگر این قسمت را چک مارک بزنید ، صحنه های شما بر اساس قطع شدگی های تصویر ها ( البته بر اساس تشخیص خود Adobe Premiere Pro ) به چند کلیپ تقسیم خواهد شد. به عنوان مثال اگر شما در حین فیلمبرداری توقف کرده باشید (Pause) در هر قسمت توقف شما یک کلیپ جدید خواهید داشت ( برای مواقعی مفید است که شما بر روی یک فیلم خام فیلمبرداری کرده باشید و توقف های بجایی داشته باشید).استفاده از این خاصیت به شما برای راحتی کار و داشتن کلیپهای کوتاه و مشخص تر توصیه می شود.
در قسمت Handles شما مشخص می کنید که چند فریم بعد و قبل از آن کلیپ به طور اضافه برداشته شود. معمولا برای یک ویرایش موفق شما به حدود یک ثانیه تصویر قبل از شروع شدن تصویر اصلی خود نیاز دارید. یعنی 24 فریم.
۵. تنظیمات زبانه Setting
Capture Locations از مهمترین تنظیمات پنجره کپچر است. زیرا که به طوری پیش فرض محل ذخیره سازی کلیپها در مسیر My Documents می باشد. مدنظر داشته باشید که به علت اینکه Adobe Premiere Pro با فایلهای avi کار میکند حجم بسیار زیادی از هارد دیسک شما را اشغال خواهد کرد. به عنوان مثال شما برای یک کار یک ساعته حدود 40 گیگابایت فضا نیاز دارید. نیمی از آن برای کلیپهای ثبت شده و نیمی دیگر برای فایل خروجی آخر. پس توصیه می شود مسیر ذخیره صوت و تصویر را در خالی ترین درایوتان در نظر بگیرید.در حین کپچر کردن اگر به پنجره کپچر توجه کنید می بینید که فضا باقی مانده را برای شما محاسبه میکند . همین طور مقدار تقریبی ساعت باقیمانده ای که می توانید کپچر را ادامه دهید نیز به شما نشان داده میشد.


قسمت Device Controlمربوط به وقتی است که Adobe Premiere Pro در شناختن دستگاه شما مشکل داشته باشد.
در قسمت پایینی تنظیماتی است که شما می توانید برای کپچر های معمولی تغییر دهید اگرچه برای کپچر کردن در حالت DV تنها گزینه Abort Capture On Dropped Frames قابل تنظیم می باشد. Preroll Time و Timecode Offset بیشتر برای مواقعی است که شما از دستگاههای آنالوگ در حال کپچر گرفتن هستید.
۶. کپچر قسمتهای خاص
شما می توانید در پنجره کپچر با کلیک بر روی گزینه Set in و Set Out زمان ابتدا و انتهای کپچر کردن را مشخص کنید. و سپس با کلید روی گزینه In/Out همان فاصله زمانی کپچر خواهد شد.
 
 
 
 
 
 
تنظیم پنجره پروژه

با کلیک بر روی منوی پنجره پروژه (در شکل با دایره قرمز مشخص شده است ) می توانید با انتخاب گزینه View>Icon کلیپهای خود را بصورت آیکون وار مشاهده کنید. اگر به گزینه Thumbnails > Off بروید می توانید تصویر کوچک از کلیپها را خاموش کنید. همینطور در همین قسمت می توانید اندازه تصویر کلیپها را مشخص کنید.


انتخاب تصویر کوچک برای هر کلیپ

برای اینکه بتوانید کلیپها را راحت تر پیدا کنید داشتن یک تصویر مناسب از آنها توصیه می شود. به طور اتوماتیک اولین فریم هر کلیپ به عنوان تصویر آن انتخاب می شود.
 
 
 
 
 
 
می توانید به روش زیر آن را تغییر دهید. کلید play کنار preview image را بفشارید (کلید شماره 2 در تصویر ) و یا از طریق اسکرول کوچک زیر تصویر (کلید شماره 1 در تصویر)آن را عقب و جلو ببرید. وقتی که فریم مورد علاقه خود را یفتید روی آیکون بالایی play به نام Poster Frame کلیک کنید(کلید شماره 3 در تصویر ) تا تصویر کوچک آن کلیپ انتخاب شود.


چیدن کلیپها در storyboard

شما می توانید محل کلیپها در پنجره پروژه برای راحت پیدا کردن آنها مرتب کنید. به این ترتیب که شما باید کلیپ مورد نظر خود را در محل مورد نظر drag کنید.
 
 
 
 
 
 
 
می توانید با نگه داشتن کلید Ctrl چند کلیپ را با هم انتخاب و جابجا کنید. در انتها برای اینکه خانه های خالی بوجود آمده حذف شده و شما از حداقل فضا بتوانید استفاده کنید وارد منوی Pop Up پنجره پروژه بشوید (بالای پنجره سمت راست) و گزینه Clean Up را انتخاب نمایید.

ساماندهی کلیپها در پنجره پروژه

در یک پروژه کاری ممکن است از انواع مختلف فایلهای تصویری یا صوتی یا تصاویر ثابت و متحرک و یا متون استفاده شود. برای اینکه بتوانیم این سورسهای مختلف را دسته بندی کنیم و استفاده راحت تری از آنها داشته باشیم می توانیم آنها را در شاخه های مربوط به خودشان نگهداری کنیم.
برای اینکار بر روی گزینه Option پنجره پروژه کلیک میکنیم و گزینه New bin را کلیک میکنیم. یا میتوانیم همین کار را از طریق گزینه bin واقع در قسمت پایین پنجره پروژه اینکار را انجام دهیم.
 

 
 
 
 
 
با ایجاد یک پوشه داخل آن نیز میتوان دوباره پوشه ایجاد کرد. با کلیک راست بر روی پوشه ها میتوان آنها تغییرات مورد نیاز را بر روی آنها انجام دادمثلا می توان آنها را rename کردو نام دلخواه را بر روی آنها گذاشت.یا جای آنها را تغییر دهید یا می توانید آنها را حذف کنید.عمل حذف را می توانید با انتخاب فولدر و کلیک بر روی سطل آشغال در پایین پنجره پروژه نیز انجام دهید.
 

 
 
 
 
برای تغییر در حالت نمایش فولدرها بر روی گزینه های Icon و List کلیک کنید و نحوه نمایش فولدرها را مشاهده کنید.
 

 
 
 
برای تغییر اندازه آیکونها به گزینه Option  مراجعه و از گزینه Thumbnails اندازه دلخواه را انتخاب کنید.

ممکن است کلیپ دیگری را که برای پروژه خود به آن نیاز داشته باشید را نیاز داشته باشید وارد محیط پروژه کنید . برای اینکار در قسمت خالی پنجره پروژه کلیک راست کنید و گزینه Import را انتخاب کنید.


ویرایش کلیپها
 
 
 
 
 

ممکن است نیاز داشته باشید که کلیپهای وارد شده را ویرایش کنید و یا فقط قسمتی از آن را مورد استفاده قرار دهید. برای اینکار روی کلیپ دوبار کلیک کنید تا در پنجره Source view پنجره مانیتور باز شود.در این پنجره می توانید با ابزارهای کنترلی آن کلیپ را تماشا کنید. با کلیک بر روی گزینه Set In Pointمحل اولین فریم شروع کلیپ و با کلیک بر روی Set Out Point آخرین فریم را مشخص کنید.

شایان ذکر است که شما در این مرحله برشی بر روی کلیپهای خود انجام نمیدهید. فقط تعیین میکنید که چه قسمتی از یک کلیپ بخصوص در پروژه نهایی تدوینی شما نمایش داده شود.
در این مرحله لازم نیست که خیلی وسواس به خرج دهید. بسیاری از تدوینگران متدهای دیگری را برای برش دادن کلیپها و حذف فریمهای اضافی انجام میدهند. که بعدا به طور مفصل به آنها خواهیم پرداخت.

تهیه نسخه دوم از کلیپها

شاید لازم باشد که از قسمتهای یک کلیپ بیش از یک بار در کار استفاده کنید.برای اینکار کلیپ مورد نظر را انتخاب کنید و گزینه Edit > Duplicateرا انتخاب کنید. با انتخاب گزینهClip > Renameنام منحصر به فردی می توانید به کلیپ جدید اختصاص دهید . این کار با کلیک بر روی خود کلیپ هم می توان انجام داد.
درست است که می توانید از یک کلیپ هرچند باری که مایل باشید در تایم لاین خود استفاده کنید. ولی استفاده از کپی های کلیپها باعث می شود که وقتی شما قسمتهای مختلف از یک کلیپ را برای قسمتهای مختلف کار نهایی خود لازم داشته باشید ، استفاده از این کپی ها کار را برای شما آسان تر خواهد کرد.



فصل دوم – بخش اول : پنجره مانیتور
 

 
 
 
 
 
 
در این پنجره شما میتوانید کلیپهای وارد شده را مشاهده نمایید. به این ترتیب که بر روی کلیپ مورد نظر در پنجره پروژه کلیک راست کنید و گزینه Open In Source Monitor را انتخاب میکنیم. میتوانیم با گرفتن کلید Ctrl و کلیک بر روی چندین کلیپ هر چند کلیپ را در پنجره مانیتور کنیم و مطابق شکل هر کدام را که مایل بودیم برای نمایش انتخاب کنیم.همینطور با انتخاب گزینه close میتوان کلیپ جاری را بست و با انتخاب close All کلیه کلیپهای باز را بست.

حالتهای نمایش پنجره مانیتور

پنجره مانیتور از دو قسمت سمت چپ و سمت راست تشکیل شده است. به این حالت نمایش حالت dual view گفته میشود. اگر بخواهید فقط یکی از پنجره ها نمایش داده شود کافیست بر روی گزینه option پنجره کلیک کنید و گزینه single view را انتخاب کنید.در این حالت روی منوی هرکدام از پنجره ها که کلیک کرده باشید و گزینه single view را انتخاب کرده باشید همان پنجره به نمایش در می آید.
حالت سومی نیز وجود دارد که فقط مربوط به پنجره سمت راست یعنی پنجره sequence میباشد Trim view نام دارد. این گزینه برای ویرایش کلیپها و حذف فریمهای اضافی از ابتدا و انتهای کلیپها کاربرد دارد.در این حالت انتها و ابتدای دو کلیپ مجاور راحتتر تنظیم میشود. نحوه کار با آن در درسهای بعدی گفته خواهد شد.

کلیدهای کنترلی

برای انتخاب صفحه نمایش (پنجره source یا sequence )فعال از پنجره مانیتور کافیست روی پنجره مرود نظر یک بار کلید کنیم. پنجره فعال به خطوط آبی رنگی که در بالا و پایین آن قرار دارد مشخص میشود. تغغیر مواردی که در زیر گفته میشود فقط بر روی پنجره فعال تاثیر خواهد گذاشت.
در قسمت پایین صفحه های مانیتور و sequence کلیدهای کنترلی قرار دارند. این کلیدها جهت پخش ، ویرایش ، برش ، علامت گذاری و استخراج بکار میرود.
 
 
 
 
 
 
 
 
در زیر پنجره ها دو تایمر مشاهده میکنید که تایمر سمت چپ (به عنوان مثال در پنجره سمت چپ) نشان دهنده زمانی است که فریم در حال نمایش است.
 
 
 
 
 
 
و نشاندهنده زمان جاری است. اگر ماوس را روی آن ببریم و در حالتی که drag میکنیم به سمت چپ یا راست حرکت کنیم میتوانیم فیلم را به جلو یا عقب ببریم. همینطور اگر روی آن کلیک کنیم میتوانیم زمان دلخواهی را که میخواهیم به آن پرش کنیم به صورت عددی تاپیپ کنیم. به طور مثال در این تصویر ما قصد داریم به ثانیه بیستم از دقیقه سوم فیلم برویم.

تایمر سمت راست نشان دهنده کل زمان یک کلیپ میباشد و بیان کننده مقدار زمانی نقطه شروع تا نقطه پایان میباشد. مثلا در مثال بالا این مقدار کمی بیشتر از 29 ثانیه میباشد.
 
 
 
 
 
در بین این دو تایمرها در پنجره ها گزینه Fit قرار دارد که در واقع همان گزینه zoom میباشد و بیان کننده این است که صفحه نمایش به چه اندازه باشد. بهترین گزینه همان گزینه Fit است چون درصدهای مثل 100 درصد برای این پنجره کوچک درصدهای بالایی هستند و شما نمیتوانید در آن حالت جزییات کلیپ خود را مشاهده کنید.
در زیر تایمرها Time Ruler را مشاهده میکنید. که با حرکت دادن مثلث آبی رنگ آن می توان بین فریمها تغییر مکان داد.(قسمت B ) . همینطور در بالای آن قسمتی وجود دارد که به آن viewing area bar گفته میشود. با تنظیم این قسمت مقدار قسمت قابل مشاهده خط کش زمان را میتوانید تغییر دهید.(قسمت C )

در زیر این قسمت کلیدهای کنترلی دیگری قرار دارد که به ترتیب به بررسی آنها می پردازیم.
 
 
 
 
 
 
کلیدF : کلید Play که به منظور پخش کلیپ به کار برده میشود.
کلیدE :کلید Step Back که برای بردن کلیپ به یک فریم عقب تر کاربرد دارد.
کلیدG: کلید Step Forward که برای بردن کلیپ به یک فریم جلوتر کاربرد دارد.
در دوکلید فوق اگر کلید Shift را هنگام کلیک کردن نگه دارید بجای یک فریم 5 فریم به عقب یا جلو حرکت خواهید کرد.
کلیدI: کلید Loop که باعث میشود پخش کلیپ به طور مکرر ادامه پیدا کند.
کلیدK: کلید Shuttle که با عقب و جلو بردن آن می توان فریمها را با سرعت بیشتری به عقب و جلو برد. هرچه فاصله نشانگر آن از مرکز دورتر باشد فیلم با سرعت بیشتری به عقب یا جلو برده میشود.
کلیدJ: کلید Jog در واقع یک کلید چرخشی است که عملکردی شبیه به Shuttle دارد.
بقیه کلیدها واقع در شکل برای نشانه گذاری های کلیپ به کاربرده میشود که در قسمتهای بعد به آن اشاره خواهد شد.

منبع : irancg
 



طبقه بندی: آموزش فیلمسازی، 
ارسال توسط فتو سلام
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
بیشتر به كدام قسمت از فتوشاپ نیازمندید؟





همکاری در فروش

دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار